Hengekøyetur til Årvollåsen

Årvollåsen: «Noe av det første vi la merke til var den flotte utsikten ned til Oslo sentrum og fjorden.»

Tekst & foto: Maren Mjelstad

Vi tok med oss hengekøyen på en kort og kanskje litt ukjent tur i Lillomarka, hvor man har utsikt over Oslo og fjorden.

Om du ikke har bil eller tid til å dra på lengre turer, er turen til Årvollåsen kort og lett tilgjengelig. Turen tar rundt 20 minutter en vei, og er nesten like flott som utsikten man kommer til.

Selv om mange kanskje forbinder hengekøyeturer med sommeren, er det ingen grunn til å pakke den bort helt ennå. Det flotte med å bo i den sørlige delen av Norge, er at man kan få varme høstdager langt ut i oktober.

Utsikt etter ti minutter

Turen startet med at vi tok buss til Tonsenhagen. Deretter følger man Anna Rogstads vei forbi Tonsenhagen skole og går inn på den første veien til høyre. Etter å ha fulgt veien går man videre på en grusvei (følg skilting til blant annet Linderud leir og Lilloseter). Etter noen minutter kommer en blåmerket sti på venstresiden hvor det er skiltet til Årvollåsen (se bildet over).

Stien går i bue oppover åsen, og etter fem minutter åpner skogen seg på høyre side. Mellom de høstfargede trærne får du utsikt nordøstover mot Gjelleråsen og nordlige Østmarka. Det meste av stigningen gjør man unna de første ti minuttene, før det flater mer ut.

Vær obs på at Årvollåsen og Årvollåsen utsikt er to forskjellige plasser noen hundre meter fra hverandre, hvor sistnevnte er den beste plassen for hengekøye og dit vi dro. De siste 100 meterne er ikke stien merket, så her må man ved hjelp av kart, Google Maps eller Open Street Map prøve seg frem på stiene. Siden avstanden er så kort ser du raskt på kartet om du har gått feil.

Psst! De siste 40 meterne går du faktisk litt nedover igjen. Så ikke bli forvirret når høydemeterne minker, for skogen åpner seg snart opp.

Er du gira på flere turer med flott utsikt? Sjekk ut vår artikkel om Fuglemyrhytta.

Mange plasser å henge

Vi ankom på nordenden av åskammen. Noe av det første vi la merke til var den flotte utsikten ned til Oslo sentrum og fjorden. Rett til høyre er det hengt opp en huske man kan svinge seg i. Her er det også et større flatt område hvor du trolig får plass til et telt.

Den åpne åskammen strekker seg et stykke nedover, og legger til rette for mange fine plasser å henge opp hengekøye. Selv om det er mye færre folk her sammenlignet med Vettakollen og Grefsenkollen, må du likevel forberede deg på at du ikke tilbringer natten her alene. Vi var ikke de eneste som ønsker å våkne opp til utsikten av oslofjorden, så om du ønsker litt mer privatliv kan hengekøyen fint henges opp litt inn i skogen.

Rett nedenfor ligger Isdammen, hvor flere stier går fra enden av Årvollåsen og ned til vannet. Her kan man fiske, bade og ta en matbit på hjemveien.

Vi har også en artikkel om andre hengekøyeturer i oslomarka, hvis du ønsker flere tips til plasser å henge.