Oslo Picnic Box: Digg og enkelt

oslopicnicbox_karoline1_(1).jpg

[Stengt permanent]

Tekst & foto: Karoline Paasche

Under pandemien tok gründeren Sharon Elkouby (25) et vågalt valg. Hun sa opp jobben og satset på piknikkonseptet, Oslo Picnic Box. Siden har bestillingene rent inn, og hun ser lyst på fremtiden.

På vårparten gikk Sharon mye over parken som hun krysset på vei til jobb. Det var bestandig flust av folk som svermet rundt, og satt på alle grønne flekker der det sittes kunne. Konseptet er like enkelt som det er genialt. Hun ville lage et godt alternativ til takeaway pizza og svett niste, og å tilby kosemat som ikke trenger å inneholde ‘altfor mye rart’.

Hvem synes vel ikke det er deiligere å få en fiks ferdig piknikboks med godsaker rett til parken, eller der du befinner deg?

To alternativer

For øyeblikket er det to bokser å velge mellom, men hun er hele tiden på utkikk etter inspirasjon til nye temaer. De to er ‘The fresh box’ og ‘Euro Championship Special’, som er høyst aktuell i forbindelse med fotball-EM.

Vi fikk smake på førstnevnte som inneholder gresk salat, mini brioche, og sandwicher med kremost, agurk og laks, eller mozzarella, tomat, rødløk og basilikum. Til dessert får man oppskåret vannmelon og småbakst; minidonuts, pain au chocolat og croissanter.

Den andre boksen inneholder halloumiburgere med gualacmole, fritert aubergine, kokte edamamebønner, druer og Coca Cola-bokser.

Vi fikk også en flaske vann og ferskpresset appelsinjuice. Det var lunsjen sin, det, kan du tro! En fin sammensetning av herlig og lett mat, som smaker og ser godt ut. Tallerkener, bestikk, servietter og kopper er praktisk nok fastmontert snedig i selve esken.

Tok sjansen

Den halvt norske jenta flyttet for fire år siden til Oslo og Norge, for å lære seg språket og jobbe som bartender. Hun fikk fort en lederstilling, og med den fulgte en trygg inntekt. Men det føltes ikke riktig for henne, så nå jobber 25-åringen for seg selv og forskjellen er visstnok enorm.

Som for de fleste andre bringer oppstart med seg tanker om usikkerhet, men Sharon ga alt hun hadde. Etter oppstarten var alle sparepengene investert i prosjektet, og motet sto det ikke på. Hun mener det er plass til alle som har en idé de tør å satse hundre prosent på. Oslo er tross alt en liten hovedstad, og det er så mye som ikke er gjort her enda. 

Støttespillere har vært, og er alfa omega. Da hun fikk idéen sin, var det mye som skulle på plass. De hun kom i kontakt med ved å sende titalls e-post og ved å utvide nettverket sitt, er fremdeles en god støtte i dag.

‘Collabs’

Hun jobber alene på ghostkjøkkenet i Rosenborggata ved Majorstuen. Her fikk hun muligheten til å prøve og videreutvikle konseptet uten å sprenge hele budsjettet.

– Ellers hadde det vært umulig. Heldigvis er folk flest i denne bransjen opptatt av å hjelpe hverandre, og vokser på det. Jeg har ingen tro på at man skal holde alle suksesshemmeligheter for seg selv. Man er konkurrenter, men “sharing is caring” og alle parter kan vinne på det, sier hun.

For en viktig verdi for Sharon er å hjelpe hverandre. Dette er gjennomgående i alt hun gjør, og du ser det i bioen på hennes voksende Instagramprofil @hello.oslo. Her bruker hun all interesse og erfaring hun har tilegnet seg på sosiale medier, til å kunne utgjøre en forskjell.

Derfor samarbeider Oslo Picnic Box, og lager ‘collabs’ med mat fra flere små bedrifter. Dette bidrar til å gi disse gratis markedsføring og fine bilder. Det er viktig for henne å velge mindre aktører der man kan. For det finnes mange som sliter, og det er fint å kunne hjelpe hverandre og bygge hverandre opp.

Psst! Man kan nå bestille Oslo Picnic Box gjennom Wolt. Benytter du rabattkoden ‘meravoslo’ ved ditt første kjøp, får du 100,- avslag.