Møt osloparet som satte loppis og stikling på agendaen

Jutha og Magnus står bak både Eggetloppis og Stikling. (Foto: Stine Hasla)

Tekst: Kristina Brekke

Deres første date var på et loppemarked. Nå driver paret det kjente pop-up loppemarkedet Eggetloppis og den unike blomsterbutikken Stikling.

Gjennom en liten mobilskjerm sitter Magnus Harsheim (25) og Jutha Chamsoongnern (24) og vinker. Vi har tidligere skrevet om Stikling, og nevnt Eggetloppis i ‘Verdt å få med seg’. Men hvem er egentlig de unge personene bak disse konseptene, og hvor kommer lidenskapen fra? Det har vi pratet med dem om for å finne ut av!



Hvordan begynte Eggetloppiseventyret? 

– I 2020, etter et langt år, hadde både jeg og Jutha hatt lite med jobb. Vi tenkte derfor at vi måtte finne på noe, både for å få gang i nabolaget, men også fordi vi trengte litt ekstra penger til å betale noen regninger. Da ble spørsmålet: Hva skal vi finne på? Jutha har alltid mye planter, så vi bestemte oss for at hun kunne selge litt stiklinger. 

- Men hun kunne ikke selge stiklinger helt alene. Tidligere på våren samme år, var vi på et loppemarked. Vi fikk da ideen om at vi kunne gjøre noe av det samme. Så da samlet vi et par venner og stelte i stand til loppemarked, forteller Magnus, med en nikkende Jutha på siden.   

Nå har Eggetloppis blitt et marked hvor både lokale kunstnere, naboer og små aktører selger forskjellige ting. Og det du kan forvente er alt fra toalettmapper til klær og armbånd, alt mulig rett og slett. Plassen hvor markedet ble holdt var ikke tilfeldig, det kan Jutha bekrefte. Eggetloppis ble første gang arrangert på Rathkes plass. Siden har de vært der flere ganger. Også navnet kommer fra denne plassen. 

– Vi bruker å stå på Rathkes plass, altså egget. Det er der vi fikk navnet fra. Plassen er formet som en stor sirkel hvor det er en slags fontene i midten - med et stort egg i. Plassen er perfekt for et loppemarked. Det er ofte slik at du går rundt på et marked i en sirkel og kikker, og det må du også her. I tillegg får alle vist seg frem, og det synes jeg er veldig fint, forteller Jutha smilende.

– Det virker nesten som om stedet er laget for å være en markedsplass, legger Magnus til. 

Første date på loppemarked

Om det er tilfeldig at paret i dag driver Eggetloppis er opp til gudene å bestemme. Da vi stilte spørsmålet om paret alltid har vært glad i loppemarked, begynner Jutha å fnise.  

– Vi matchet på Tinder for tre år siden og vår første date var på et loppemarked. Jeg husker ikke helt hva det het, men det var i hvert fall et julemarked på Bruket, sier hun og ler. 

Siden har gleden for loppiser vært med dem. Nå håper paret at det de gjør kan være med på å bidra til Oslos kulturliv, og flere andre aktører har også blitt med og kastet seg på trenden.  

– Da vi startet var det kanskje tre eller fire andre faste markeder i Oslo, årlig. Men nå plutselig, på disse to årene vi har holdt på, har det dukket opp mange nye aktører. Noe vi synes er kjempefint, og jeg tror vi er en god inspirasjonskilde for disse markedene, smiler Magnus. 

Folket er gira på marked

I dag har Eggetloppis 3000 følgere på Instagram, og flere og flere besøkende på markedene de arrangerer. Jutha forteller at på deres aller første Facebook-arrangement, som da ble kalt “Klær og planter”, var det over tusen interesserte. Noe de syntes var helt sykt. 

– Nylig fikk jeg en melding av en person som har fulgt oss på Instagram en stund, som spurte om hvor det ble av markedet. Så vi merker at det er stort engasjement, noe vi synes er utrolig gøy, sier Jutha.

Det aller første markedet i september 2020 ble en suksesshistorie. Nå håper paret at de kan fortsette å gi oslofolket loppemarkeder gjennom hele året, både inne og ute. 

24 år og butikksjef på Stikling

Butikken som Jutha i dag driver, startet som en bod på Eggetloppis. Hun forteller oss at på det første markedet var det lang kø til hennes bod. Hun solgte stiklinger til 20-30 kroner, samt noen planter hun hadde fått fra plantebutikken Eitrah.

– Folk var kjempe interesserte! Til slutt måtte vi begynne å si at folk bare kunne kjøpe én stikling hver. Da vi sa oss ferdig for dagen hadde vi tjent inn 6.000 kroner, som forteller hvor mye planter jeg hadde. Vi ble så enige om at dette måtte skje igjen, forteller Jutha. 

På våren 2021 begynte hun å ringe rundt, på let etter et lokale. Til slutt fikk hun napp på Tøyen, kun ti minutter fra der paret bor. 

– Jeg fikk lokalet i starten av mai og åpnet Stikling i slutten av samme måned, forteller hun. 

Den unge gründeren synes det var skummelt å starte noe eget, men responsen har vært god. I dag driver hun butikken helt selv og stortrives. 

Hobbyen ble terapeutisk

Jenta fra Voss har en bachelor i engelsk lingvistikk og litteratur , og håper at hun en dag også kan studere til å bli gartner. Hun forteller at planter har vært en hobby lenge, men hvor det kommer fra er hun usikker på.

– Bestemoren min bor i Thailand, og der vokser det mange nydelige planter helt tilfeldig. Jeg tror derfor at planter har alltid vært en del av livet mitt, men litt sånn i bakgrunnen, forteller hun.

Det var ikke før i tenårene hun plukket opp planter som hobby, men det ble også terapeutisk.

– Det var faktisk psykologen min som sa at jeg burde skaffe meg en plante, legger hun til smilende. 

Gjennom Stikling håper Jutha at hun kan være med å bidra til at folk får enda bedre kunnskap til stell og vedlikehold av planter, på en mer bærekraftig måte. Slik at bruk og kast av planter minimeres.

– Hvorfor er det akkurat stiklinger du selger? 

– Jeg vil at små planter skal være tilgjengelig for alle som kanskje ikke har lyst, råd eller plass til en stor plante, og gi dem mestringsfølelsen av å passe på sin egen plante og se den gro, forteller hun. 

Hvor Stikling er om ti år er usikkert å si, men Jutha håper at butikken kan være et springbrett videre for flere kreative ideer. Inntil videre er det bare å glede seg til midten av februar, da vil neste Eggetloppis finne sted.

📍 Heimdalsgata 29