Miniguide for elsparkesykkel
Av: Karoline Paasche
Voi, Tier, Lime, Bird, Bolt, Flash, Wind og enda flere til… Det er fort gjort å gå seg vill i denne jungelen av sparkesykler i Oslo.
Nå er våren offisielt i anmarsj og mange liker å suse av gårde på en elsparkesykkel i hovedstaden. Etterhvert har tilbudet både utviklet og utvidet seg som en følge av stadig mer konkurranse, men hvordan skal du som kunde vite hvilket merke du bør velge?
Her er en aldri så liten elsparkesykkelguide. Vi har tatt en rask titt på de forskjellige tjenestene, så kanskje du blir litt klokere på hvilket merke som passer dine behov best.
Stor konkurranse
Interessen for leie av elsparkesykler fikk seg en kraftig oppsving i 2019. Ukentlig kan man se nyheter og leserbrev som vitner om at befolkningen har sterke meninger både for og imot. Det er ikke uten grunn da ulykker på elsparkesykler skjer ti ganger oftere enn på vanlig sykkel. Ofte er det alkohol med i bildet, faktisk fire av ti ganger. Parallelt med at de ofte ligger ofte strødd utover fortauene, men det er en annen sak.
Sett bort ifra dette er det vanskelig å si seg uenig i både at det er miljøvennlig og at man ofte kommer seg fortere fra A til B enn med for eksempel buss, i alle fall i sentrum. Det krever dessuten langt færre krefter enn å sykle. Samtidig får du en deilig bris og vind i håret og kommer nøyaktig til destinasjonen, sannsynligvis hakket mer våken enn om man tok trikken.
Her er en liste med ulike populære elsparkesykkel-aktører, og hva som kjennetegner de ulike. Siden denne artikkelen er å vurdere mer som en enkel guide enn en formell test, har vi har valgt å skrive om de mest kjente og populære merkene, og noen forskjeller dem imellom, i stedet for å rangere fra best til dårligst. Forskjellene er tross alt små og tjenestene optimaliseres fortløpende, nettopp fordi det er så stor konkurranse spesielt i Oslo-området.
Det de alle har til felles er at de låses opp med en app på mobiltelefonen, og alle har også en fast oppstartspris og pris per minutt du kjører. Toppfarten på 20km/t gjelder for alle selskapene, og det er satt en nedre aldersgrense på 18 år for kunne bruke dem.
VOI
Svenske Voi var det første merket som kom til Oslo, og tok byen med storm med sitt rødoransje og karakteristiske design. Voi er nok manges naturlige førstevalg, kanskje fordi de er såpass synlige i antall sparkesykler og tydelige i markedsføringen sin.
Oppstartspris: 10kr/ Per minutt: 2,5kr
Intuitiv og god app med enkel registrering og betaling.
De tilbyr ‘Voipass’ som gir ubegrenset bruk over en bestemt periode. Dagspass: 37kr./ Månedspass: 399kr.
Man kan også kjøpe kvartals-, halvtårs- og årspass i appen.
Dekker noen utstikker-områder. (Se kart lengre ned).
Automatisk fartssperre ned til 6km/t (gangfart) på blant annet Rådhusplassen, i Karl Johan, Universitetsplassen m.fl. Du kan lese mer om dette her.
TIER
Tier er en tysk aktør. De var det første selskapet til å lansere fastmontert, justerbar hjelm under styret, selv om dette ikke er tilgjengelig alle byene de leier ut i enda. Her finnes også lademulighet for mobil montert på elsparkesyklene.
Oppstartspris: 10kr/ Per minutt: 2,5kr.
Ofte veldig tilgjengelig i sentrum.
Bredest områdedekning totalt sett med store deler av Oslo og Bærum.
Oversiktlig og brukervennlig app. Fungerer like bra på Apple som Android.
Antatt best batterilevetid av alle tilbyderne i Oslo. Flere tester har komplimentert Tier for dette.
Nedenfor finner du skjermdumper fra appene som viser antall sykler tjenestene har og hvilke områder de kan kjøres i. Det er ikke vanskelig å se at de to første, Voi og Tier, kommer best ut av det her.
BOLT
Estisk aktør som er godt etablert i utlandet. De har over 135 millioner brukere i 35 land, men tilbyr flere tjenester utover utleie av sparkesykler også, som matlevering og drosjetjenester. Bolt er en god tjeneste, men utvalget er for lite. Hvis det var produsert flere av dem, ville nok Bolt vært mer brukt. Etter en tur i sentrum kan man estimere at for hver Bolt-elsparkesykkel man finner, finnes det sikkert ti ganger så mange Voi-er.
Oppstartspris: gratis/ Per minutt: 3,5kr.
Dagspass: 35kr/ Ukespass: 159kr / Månedspass: 389kr
Solid områdedekning som inkluderer Bygdøy og flere utenforliggende bydeler i Oslo.
Fin app her også.
Mulighet for å aktivere nybegynnermodus for å lære sykkelen å kjenne før man kjører i toppfart, for å unngå ulykker. Denne modusen reduserer maksfarten til 15km/t.
LIME
Amerikansk aktør som bruker en egenutviklet elsparkesykkel kalt Lime-S. Designet skiller seg fra konkurrentenes. Det høye styret skal ifølge Lime selv gjøre den sikrere i bruk.
Oppstartspris: 10kr/ Per minutt: 3,6kr
Tilbyr også dags- og månedspass til henholdsvis 35kr og 300kr. Man kan også kjøpe pakker på fem, ti og 25 turer.
Ligner Tier utseendemessig, men dessverre ikke like tilgjengelig.
Appen fungerer fint, men oppgir rekkevidden i miles og ikke i kilometer på enkelte mobiler som har engelsk som systemspråk, og det er visstnok ikke så enkelt å endre på i ettertid.
Praktisk med batteri-ikon ved siden av sparkesyklene i kartet.
Lime leier ut over store deler av Europa. Det kan være fint å bruke en tjeneste man er kjent med på ferie i utlandet.
Ikke store forskjellene
Vi kan vel konkludere med at alle aktørene er relativt like, og har både fordeler og ulemper. Hvilken tilbyder du velger kommer også an på hva formålet for turen din er, da noen har bedre dekning i mindre sentrale områder enn andre.
Prisforskjellene kan imidlertid skille aktørene noe fra tid til annen. Da Bolt kuttet prisene sine ned til 1kr/min i en periode, kostet Bird (som ikke er omtalt i denne guiden), 4kr/min. Ellers kan vi fastslå som mange elsparkesyklister sikkert vet fra før, at de ulike syklene oftest er ganske like. Voi og Tier er eksempelvis samme sykkelmodell, med enkelte utseendemessige skilnader.
Husk beskyttelse og respektér trafikkreglene! Man kan faktisk miste førerkortet av å kjøre på rødt lys, også på elsparkesykkel… 🚦 God tur! 🛴
📍Hvert gatehjørne i Oslo by