Turtips i marka

(Foto: Kristine H. Langstrand)

Av Michelle L. Smith

Vi har spurt tre entusiastiske turgåere om hvilke turer de anbefaler i Oslomarka. Her forteller de om noen av sine favoritter, med forskjellig vanskelighetsgrad. Hva med å bruke neste fridag til å teste ut en av disse turene?

Tur til Øyungen (2,5 km) med @KnutSkjelvik

Når jeg trenger en god dose med natur, og ønsker en lettvint overnatting, så tyr jeg ofte til Øyungen. En lett tilgjengelig perle i Nordmarka, innerst i Maridalen. Det er flere muligheter for å komme seg hit, men den enkleste, og den jeg ofte tyr til, er fra Skar. Hit kommer du både med bil og buss, noe som gjør det veldig enkelt å komme seg videre til Øyungen! Fra Skar kan man enkelt følge skogsbilveien hele veien frem, så på sommeren er det lett å komme til med sykkel, barnevogn og lignende. Turen opp fra Skar tar ikke mer enn ca 45 minutter med slak stigning. Når du kommer opp er demningen det første du møter, og du velger her om du vil på øst- eller vestsiden av vannet.

Det er mange flotte plasser på begge sider som er godt egnet for både telt og hengekøye, om du ønsker å overnatte. Tar du turen hit på sommeren for å bade, finner du også mange flotte badeplasser langs vannet. Øyungen kan være et populært vann sommerstid, så det kan være greit å være litt tidlig ute om du ønsker plass kort tid etter du kommer frem. Men jeg har alltid funnet meg en plass, bare ved å gå lenger inn langs vannet. Jo lenger inn du går, jo færre folk er det. På vinteren er det som regel god plass rundt hele vannet. Dette er et sted jeg varmt kan anbefale både sommer som vinter. Så pakk sekken med masse godt, legg ut på en skikkelig lavterskel kosetur og nyt naturen!

Tur til Eriksvann (6 km) med @krishammer

Turen passer både for store og små. Noe kupert deler av turen, men hele turen er blåmerket. Turen starter fra Sandbakken Sportsstue. Til Sandbakken kommer du enten ved å kjøre bil, eller å ta buss 550 fra Oslo bussterminal mot Enebakk. Gå av på Brokkenhus, og derfra er det ca 2,5 km inn til Sandbakken. Start gjerne turen inne på Sandbakken, og fyll opp sekken med hjemmelagde boller eller noe annet godt. På baksiden av Sandbakken følger du blå løype mot Skjelbreia. Et par hundre meter forbi skiltet kommer du til et nytt skilt, som viser en pil opp til venstre. Følg den, og deretter følger du bare blåmerket sti. Tømmerholtjern er det første vannet du kommer til. For barnefamilier er det helt supert å overnatte her. Gå videre på venstre side av vannet til du kommer til skiltet som viser vei både til Skjelbreia og Eriksvann. Ta til høyre med Skjelbreia. På stien her får du ofte gå helt for deg selv, og du får den trolske stemningen Østmarka er så kjent for.

Etter hvert ser du Skjelbreia på høyre side. Perfekt sted for en svømmetur dersom været tillater det. Fra stien kommer du inn på en skogsbilvei. Denne følger du noen meter før du ser et skilt mot Eriksvann inn i skogen og opp til venstre. Følg stien oppover, og en liten stund senere ser du Eriksvann foran deg. Når du kommer frem til vannet er det bare å følge skiltingen tilbake til Sandbakken, eller kanskje velger du å bli? Eriksvann er et av mine favorittsteder i Østmarka. På begge sider av vannet er det god plass til både telt og hengekøyer, og her kan du oppleve magiske solnedganger og den mystiske morgentåken.

Elvåg rundt (20 km) med @Turvenninner

Turen starter på Mariholtet parkering på Ellingsrud. Vi følger grusveien mot Mariholtet, og vi går langs Elvåga bekken og vannet Fri-Elvåga. Den kalles dette for her er lov å fiske og bade. Vi kommer til populære Mariholtet som har lang historie som turisthytte. Allerede i 1920-årene var det et vanlig turmål for friluftsinteresserte. Herfra følger vi blåmerket sti mot Skytten. Vi kommer til den imponerende demningen som skiller Fri-Elvåga og Nord-Elvåga. Den er 14 meter høy og demmer opp Nord-Elvåga sammen med Sør-Elvåga, og brukes som drikkevannskilde.

Vi går over den store demningen og følger skogsveien mot Deledalen og Sør-Elvåga. Skogen er ganske tett, men noen partier ser vi Elvåga gjennom trærne. Etter et stykke støter vi på et skilt som viser at "Hovedkvarteret for Milorg-avsnitt 13100" har ligget her. Det er også en sti ned til en flott plass ved vannet.Vi kommer ned til en snuplass for løypemaskinen ved Deledalen, her tar vi umerket sti ned til høyre til vannet, og følger stien. Det er mulig å velge mellom “sti ved høy- eller lavvann”. Vi må ta høyvannstien, en spennende og spektakulær sti. På de bratteste partiene er det bygd trapper. Vi følger skilt mot Skytten bro. Den flotte brua ligger midt mellom Nord- og Sør-Elvåga. Den måtte bygges da vannstanden i Elvåga-vannene ble hevet i 1964, slik at de to vannene ble ett. Over broa går vi skogsveien mot Mariholtet.

Vi tar blåsti mot Gullsmeden og Mariholtet. En fantastisk flott sti gjennom grønt og fint terreng med fine plankebroer. Stien slynger seg videre oppover over Bestemoråsen. Myke fine stier og en fantastisk utsikt over Elvåga mellom trærne. Nede ved Mariholdt tar vi samme vei tilbake til parkeringen. En lang og flott tur, fylt av historie og herlig natur på over 20 km.