#støttlokalt: Et digitalt julemarked

Vanessa og Cornelia i Villbrygg (Foto: Herman Dreyer)

Vanessa og Cornelia i Villbrygg (Foto: Herman Dreyer)

Av Ine Martine Lorentzen

Det er endelig desember, men det er ikke til å stikke under stol at det er en litt annerledes førjulstid. De fleste av oss har nok hengt opp julestjernen og satt opp adventslys, men vi skulle så gjerne også deltatt på ulike juleaktiviteter. Hva med å nyte et julemarked i komfort fra egen stue? I finstasen eller i pysjen, bli med på Oslos Supermarked sitt digitale julemarked.

De inviterer nemlig på et alternativt julemarked i år. Som mange andre har norske kunstnere, designerne og håndverkere hatt et vanskelig år. Målet med julemarkedet er å inspirere til å kjøpe julegaver lokalt. Her kan man velge mellom unike produkter, og norsk design med høy kvalitet og særegenhet. Ikke bare er det en kul og unik gave til noen du er glad i, men du er med på å støtte norske uavhengige aktører i en vanskelig tid.

FOKUS PÅ ESTETIKK OG OPPLEVELSE

Det er over 50 aktører med, så her finnes noe for enhver smak. Alt fra interiør til litteratur, hudpleie og kosmetikk. Man kan klikke seg gjennom aktører eller kategorier for å finne noe som passer til deg eller de du er glad i. Salget av produktene vil aktørene stå for selv, og all inntekt går direkte til aktøren.

Hanna von Bergen og Ida Anderson Notvik står bak det digitale julemarkedet som varer frem til julaften. De har flere års erfaring med å arrangere kultureventer og denne gangen ble det digitalt. De er opptatt av å skape en helhetsopplevelse for publikum. For å skape ekstra julestemning i en tid hvor vi blir anbefalt å holde oss hjemme har duoen også laget en digital julekalender på Facebook. I lukene kan du finne konkurranser, juletilbud og gaver. Du finner julekalenderen her

NORSK DESIGN DU KANSKJE IKKE VISSTE FANTES

Vi kan ikke nekte for at det er ekstra hyggelig å fysisk kunne dra på et julemarked. Det er noe med stemningen, lukten av jul og å kunne vandre fritt rundt å titte på det som tilbys. Det er et annerledes år, så her gjelder det å være kreativ for å finne stemningen på andre måter. For å komme i ekstra julestemning tok jeg på meg julepysjen, tente adventslys og satte meg godt til rette med pepperkaker og gløgg. Deretter klikket jeg meg gjennom det digitale julemarkedet.

Her skapes det et mangfoldig kulturliv med mange ulike aktører og produkter. Videre følger et utvalg av disse.

Sesongkalenderen - Designduoen Ingrid Fløgstad og Maria Berg-Leirvåg er med på det digitale julemarkedet. Her kan du kjøpe ”Sesongkalenderen” som viser hvilke grønnsaker, frukt og bær som er i sesong, hver måned i Norge. Dette kan kanskje være den perfekte julegave til en som er glad i å lage mat? Hva smaker vel bedre enn ferske råvarer året rundt? Kalenderen koster 370kr.

Ole Brodersen - Er du eller noen du er glad i opptatt av god kunst? Da anbefaler vi å klikke deg innom denne aktøren. Kunstfotografen får frem norsk natur på sitt flotteste og personlig henger jeg gjerne opp ett i min stue. Kunstfotografiene er hovedsakelig hav og kyst fra den fantastiske naturen rundt Lyngør og Risør. Prisene varier fra kunst til kunst, men starter fra 150$.

Villbrygg - To kvinnelige gründere gikk sammen for å skape gode og naturlige alkoholfrie drikkeopplevelser. Resultatet ble sesongbaserte og fermenterte drikker med smaker inspirert av norsk kultur. Her brukes lokale råvarer og ville vekster til å produsere eksempelvis ”Hagen 02” (59kr) eller ”Skog 03” (60kr). Du får vite hvilke ingredienser som har blitt brukt, hvorfor de passer godt sammen og hva slags mat de passer best til. Disse drikkeopplevelsene fristet så vi anbefaler å ta en titt på Villbrygg, enten du er opptatt av naturlige råvarer eller ei.

Helle Lie Jakobsen - På sitt hjemmeverksted i Folldal lager denne kreative dama håndlagde øredobber. Disse består av polymérleire, mens de funksjonelle delene på øredobbene er i 925 sølv. De unike og kreative øredobbene kommer i flere farger og fasonger. Priser varier, men starter fra 395kr.

Et annerledes julemarked

Til tross for at julemarkedet måtte oppleves fra egen stue i år, koste jeg meg med det digitale markedet. Det var utrolig mange spennende produkter som kan passe enhver smak. For en større digital opplevelse kunne jeg kanskje tenkt meg en videofremføring av aktørene, men de er likevel presentert på en ryddig og fin måte. Her lærte jeg mer om norske kunstnerne, designere og håndverkere enn hva jeg noen gang ville gjort ved å delta på et julemarked. Jeg fant også flere kule og unike produkter som kommer til å havne under treet til noen av mine nærmeste i år.

I dugnadens ånd anbefaler jeg å kjøpe julegavene lokalt i år. Slik kan vi sammen være med å støtte norske uavhengige aktører i en vanskelig tid.