Soulcake: Kakedrømmen som ble til virkelighet

SOULCAKE_marcusgrunwald_maj.2021_10.jpg

Tekst: Karoline Paasche / Foto: Marcus Grünwald

Vi har snakket med damene bak den rosa cupcakebutikken Soulcake på Grünerløkka i Oslo. De fortalte åpenhjertig om historien bak oppstarten, “Insta-famen” og fremtidsplanene.

Etter kun ett møte med fremtidig kollega Ragnhild, bestemte Sunniva seg for å droppe ut av lærerstudiene for å bli med i satsingen på cupcakekonseptet, som endte opp med å bli en stor suksess.

– Det var bare flaks at vi kom så godt overens fra dag en, for nå skilles vi omtrent bare når vi skal sove. Vi tilbringer våre fleste våkne timer av døgnet sammen, ler Sunniva. 

Ubevisst kryptisk og eksotisk

Dersom du følger Soulcake på Instagram, vet du at de er blitt uhyre populære og at etterspørselen er stor. “Alle” vil smake på kakene deres, deriblant flere kjendisprofiler. I dag teller de over 23,5 tusen følgere. Hvordan blir to bakeentusiaster så raskt kjent innenfor sin nisje?

– Vi har hatt veldig god eksponering i sosiale medier gjennom kunder som deler bilder og anbefaler oss videre. Ubevisst har vi nesten endt opp som en litt kryptisk og hemmelig butikk, i og med at vi kun er å få tak i på Instagram. Mange har gratulert oss med god markedsføringsstrategi. Da takker vi og smiler pent, men vi har ikke gått inn for å lage en strategi eller noe sånt. Vi bare elsker det vi gjør og får igjen for det. Vi jobber hardt og elsker jobben vår. Det er et godt utgangspunkt for å lykkes, fortsetter hun.

Mange har gratulert oss med god markedsføringsstrategi. Da takker vi og smiler pent, men vi har ikke gått inn for å lage en strategi eller noe sånt

Jentene fikk først kontakt på Instagram. På denne tiden var de hjemmebakere hver for seg. Det viste seg overraskende nok at begge var fra Klepp utenfor Stavanger, og at foreldrene var barndomsvenner. De møttes for en kaffe og litt uformell kakeprat, og plutselig hadde det gått fem til seks timer. Allerede da var det gjort, og frøet var plantet.

–  Kaféen vi satt på stengte, og vi ble kastet ut for kvelden. Jeg hadde studert til å bli lærer i to og et halvt år, men det ble lagt på hylla for å følge bakedrømmen. Da jeg fortalte foreldrene mine om Ragnhild og planene våre fikk de seg et sjokk, mimrer Sunniva.

Cupcakes og eventyrland

Menyen teller 13 sorter cupcakes. Disse er velutviklede og det har tatt dem lang tid å eksperimentere og kombinere ulike smaker. Når de åpner på Egertorget har de lyst til å kjøre smaker basert på sesong, og “limited editions”.

– Soulcake signature med sjokolade, kremost og salt karamell er bestselgeren. Den har allerede rukket å bli en klassiker. Våre personlige favoritter varierer etter dagsformen, men “The cookie monster” med oreo og “The merry berry” med vanilje, sjokolade og bærkompott slår aldri feil. 

Men det er ikke bare cupcakes det går i. Ragnhild og Sunniva baker også flotte kaker på bestilling. Det kan være til større events som lanseringer og lignende, men også bryllup eller store overdådige bursdagskaker. Noen ganger spør kunden etter noe helt spesielt og det høres ut som man kan bestille nær sagt hva som helst, men da ristet de på hodet med et smil.

– Nå til helgen skal vi faktisk lage en kake med temaet “Willy Wonka møter Alice i Eventyrland”, men nei, vi lager ikke hva som helst. Noen ganger må vi sette foten ned hvis bestillingen ikke er forenelig med Soulcakes profil. Vi har funnet en stil kundene våre liker. Det er viktig for oss å beholde det imaget vi har, fortsetter hun.

Vi har funnet en stil kundene våre liker. Det er viktig for oss å beholde det imaget vi har

Ansatte som elsker jobben sin

I tillegg til cupcakekonseptet har de en visjon om å skape en drøm av en arbeidsplass. Soulcake har gått fra to til elleve ansatte på kort tid, og de utelukker ikke å ansette flere i forbindelse med åpningen av deres nye butikk på Egertorget, første uken i juni. Det viktigste for jentene er å å skape en arbeidsplass både ansatte brenner for og kunder er engasjerte i.

– Vi har veldig støttende og søte kunder og naboer. De får med seg alt som skjer gjennom Instagram. Da vi hadde vannlekkasje i kjelleren her forleden ramlet meldinger inn på DM. Folk lurte på hvordan det hadde gått. De bryr seg, og det gleder oss, smiler Ragnhild.

Disse tøffe jentene turte å åpne og ansette under pandemien. Man skulle ikke tro at de ikke hadde noen erfaring med å eie og drive bedrift i fra før. Salget og populariteten har gått over all forventning. 24 og 25-åringen har kalenderen full, og det kan virke som at disse damene aldri får seg en pust i bakken.

– Det er utrolig gøy, men av og til må vi minne oss på ta en fridag for å ikke gå på veggen. Nå har også kjærestene våre blitt med i teamet for at vi skal kunne sees mer, innrømmer de. 

Ragnhild og Sunnivas kjærlighetsbarn Soulcake er et utmerket eksempel på at det er viktig å følge magefølelsen. Tilfeldigheter eller ei, det at de fant hverandre har utvilsomt gagnet Oslo og hovedstadens cupcakeelskere til de grader! 

📍Toftes gate 12