Flesh: Unike klær inspirert av kjøtt
Tekst & foto: Maren Mjelstad
Vi tok turen til studioet til merket Flesh, som lager klær og tilbehør helt utenom det vanlige. Et mer gjennomført konsept skal man nok lete lenge etter!
I en større bygning på Ensjø, bak en grå dør med store glitterbokstaver og teksten “FLESH”, finner man deres lille studio. Det første vi ser er et lite rom med rosa vegger, og på hyllene står det fargerike ting med paljetter og glitter. Det er som et friskt pust på denne hverdagen hvor regnet har dominert.
Mindre kjønn, mere fun
Hos Flesh finner man ikke en jente- og gutteavdeling, men alt er unisex. Tanken er at alle skal kunne finne noe de liker, enten du er en voksen mann eller tenåringsjente. Designeren har derfor frasen “mindre kjønn, mere fun”.
Hvert av plaggene man får kjøpt i nettbutikken til Flesh er unike. Fjær, paljetter og broderier er sydd på for hånd. På den måten er ingen av plaggene like. Du kan kjøpe strikkegensere, t-skjorter med print, cowboyhatt, øredobber og scrunchies. Det er også mulig å forhåndsbestille nye plagg første dag i hver måned.
På hyllene i studioet står det vesker med fjær, belter med glitter og vintage cowboystøvler pimpa med paljetter. For det er ikke bare klær. Bakgrunnen for det er fra fashionweek i USA. Der skulle designerne ikke bare lage klærne, men også skoene.
Inspirasjon fra blodige kjøttstykker
Designeren bak merket heter Malin Molden. Hun er 27 år, og har tidligere studert design ved Esmod Oslo. Etter en lærlingperiode i London for fem år siden, kom inspirasjonen til det som i dag er kjent som Flesh.
Malin henter inspirasjon fra alt, og får også ideer fra folk på sosiale medier. Hun har valgt å legge frem konseptet på en måte som gjør at folk drar assosiasjoner mellom kjøttindustrien til klær. Merkenavnet har bakgrunn fra at det finnes mye informasjon om hvem som produserer kjøtt, men ikke klær. Det er dette som er kjerneideen bak Flesh, nettopp at de skal vite at plagget de kjøper kommer fra Malin.
Men det er også mer konkret inspirasjon fra slaktebenken. Malin forteller at hun så for seg strimlene av fett i kjøttet som hvite broderte kanter, sammen med det rosa og røde i kjøttet.
Takeaway og “Happy Meal”
Noe som understreker hvor gjennomført konseptet er, det er innpakningen til tingene man kjøper. Alt blir levert i spesialdesignede takeaway-bokser som minner om restaurantbransjen. Hver eneste detalj av designet og lappene bærer preg fra konseptet, som bygger på matindustrien.
På nettbutikken kan du også kjøpe ansiktsmasker i tøy. De heter “Happy Meal” fordi pengene fra salget blir donert til Kirkens Bymisjon. Så om du kjøper én maske vil de pengene gå til to varme måltider til noen som trenger det.
Nye kolleksjoner og badetøy
Framover kan man vente seg flere spennende ting. Nå til sommeren kommer det badetøy, og det er også en ny kolleksjon i vente.
Tidligere kolleksjoner har vært inspirert av blant annet Putin, Trump og Kim Jong Un, mens den nye har tatt inspirasjon fra spagettiwestern og Italia. Kombinasjonen kom fra Quentin Tarantinos film Once Upon a Time in Hollywood. På bakgrunn av dette er det kanskje ikke så rart at Flesh skal ha pop-up i Italia, og nærmere bestemt i Milano.
– Et ønske i fremtiden er å kunne hente restestoff fra klesfabrikker i Asia, og lage magi ut av det, avslutter Malin.