@beholdoslo

beholdoslo_oslo_nov20_@hunting_lodge-1.jpg

Av Kenneth Lorentzen / Foto: Hunting Lodge

En liten engasjert gjeng og et felles budskap; Slik startet kanskje vinterens viktigste initiativ for lokalbutikkene!

Ti venner i tyveårene samlet seg i nærmiljøet sitt på Løkka, for å sette fokus på hvor viktig det er å handle hos de mindre lokale bedriftene i en vanskelig tid. I løpet av en natt i november hadde de laget et titalls plakater med logo og navn til store kjeder, og uten å ha forhørt seg med alle de lokale forretningene - hang de opp plakatene over butikkvinduene.

– De små har ikke råd til så mye reklame og blir jo glemt nå når det knapt er mennesker i gatene! Vi hadde hørt med tre butikker på forhånd, for å sikre oss at ihvertfall noen av plakatene ble hengende. Men ellers ville vi la butikkene avgjøre om de ønsket å la plakatene henge selv uten å vite noe på forhånd, så det kunne fungere litt som et slags statement. Hvis de lot dem henge, betyde det at de kjente seg igjen og støttet konseptet, forteller Sollin Sæle, en av initiativtakerene.

Det skulle fungere litt som et slags statement. Hvis de lot dem henge, betyde det at de kjente seg igjen og støttet konseptet

Butikker som bryr seg

Konseptet var enkelt, men allikevel så genialt. For har vi egentlig lyst til å bare ha de store aktørene på hvert eneste gatehjørne i Oslo? Selv storavisene kastet seg over PR-stuntet, og gratisreklame på vegne av de mindre aktørene flommet ut til de norske hjem i store mengder. Viktigheten av å handle lokalt nå ble satt på agendaen!

– Vi er ikke tilknyttet noen av butikkene selv, men bryr oss om nærmiljøet vårt og vil at det skal være koselig! At butikkene som er her skal bry seg om lokalmiljøet, det de driver med og at kundene blir tatt godt vare på. Sånn er det ikke med store kjeder hvor de som styrer oftest sitter ikke bare i en annen by, men også i andre land. De brenner åpenbart ikke like mye for lokalmiljøet da.

– Men alle har sin plass. Så lenge folk som bor i et område ønsker en ny Starbucks, så kjør på med Starbuck! Vi er ikke motstandere av de store, men markedssituasjon under pandemien er litt urettferdig for de små. De er i utgangspunktet veldig populære og har masse kunder, men akkurat nå har de verken markedskrefter eller buffer på lik linje med de store aktørene.

Vi bryr oss om nærmiljøet vårt og vil at det skal være koselig

Stort engasjement

Sollin avslører at de ikke hadde sett for seg så stor interesse, men det er de selvfølgelig veldig glade for, ikke minst på vegne av alle butikkene. På deres Instagram-konto skal de fortsette å tipse om lokale butikker på Grunerløkka, men det er ikke sikkert det blir det eneste...

– I Bergen har allerede en annen engasjert gruppe tatt kontakt og startet å lage skilt, for de vil gjøre det samme! Så har en som er veldig god på SEO (søkemotoroptimalisering) gitt oss beskjed om at han er villig til å hjelpe butikker gratis. Det virker definitivt som at både vi og alle andre har lyst til å gjøre noe og støtte opp rundt de lokale butikkene våre.

– Vi ønsker at det skal ha en langsiktig effekt og tar i mot alle innspill. Det har vært sykt mye engasjement og meldinger, og vi skal følge opp alle, avslutter hun.

Psst! Her kan du lese om @beholdoslos seks anbefalinger til lokalbutikker du kan handle fine julegaver.