Izakaya: Japanske småretter på St. Olavs plass
Unikt, lunt og japansk atmosfære hos Izakaya i Oslo.
Tekst & foto: Jacqueline Umutoni / Video: Stine B. Helstad
Bortgjemt i en sidegate ved St. Olavs plass finner du denne asiatiske perlen, som serverer småretter i japansk stil.
Denne relativt lille baren og restauranten har blitt et veldig populært sted i Oslo, og det med god grunn! Hos Izakaya får du servert et spennende utvalg av mat og drikke, inspirert av japansk kultur!
Et lite stykke Japan
Det innbydende lokalet er lite og intimt og befinner seg under gateplan. Interiøret er sterkt inspirert av japanske kultur. Det er dekorert med blant annet japanske lykter og gamle filmplakater. I tillegg er deres store utvalg av sake på utstilling. De følger den tradisjonelle stilen og inviterer til en avslappet atmosfære.
Stedet er ikke stort og det er begrenset med sitteplasser, men de har utnyttet plassen godt med plasser helt opp til vinduskarmene. Den mørke og røde belysningen gjør at det kjennes intimt og behagelig.
I Japan betyr og er ‘Izakaya’ en typisk afterwork-aktivitet hvor man drikker sake og nyter småretter. Det har de helt klart fått til, så dette blir så nært man kommer en autentisk japansk opplevelse i Oslo.
Spennende og smakfulle småretter
Totalt har Izakaya tolv retter på menyen, der prisene varierer fra 85 til 169 kroner. At mange av rettene er vegetar er også et stort pluss! Når du bestiller kommer maten ut fortløpende, så vi ventet ikke lenge mellom hver servering.
Vi prøvde oss på litt forskjellig fra menyen, og favoritten denne gangen ble Mazemen (159 kr). En varmrett med udon-nudler, posjert egg og chiliolje. Litt spicy, men passer godt for deg som liker medium sterk mat. Videre gikk vi for Okonomiyaki (159 kr), smakfulle japanske pannekaker toppet med saus og majones. Vi bestilte også Bang Bang Ji (129 kr), kald kylling servert med sesamsaus. Kyllingen i seg selv var god, men det var sesamsausen som stjal showet. Nam!
På menyen finner du også Edamame (85 kr), grønne bønner servert med sitronsaft og havsalt. Ønsker du noe litt større, er Soba Salad (169 kr) et friskt alternativ med kalde bokhvetenudler, ruccola, tomat, gulrot og valnøtt.
Rettene er relativt billige, men man får det man betaler for, så store er de ikke.
Sake, øl og drinker
Til dessert kan man velge mellom Kurogoma Aisu (99 kr) som er en sesam is, eller sjokoladetrøfler, Nama Choko (99 kr).
Dersom du vil ha noe godt i glasset har de en bar med et godt utvalg av japanske varianter. Av øl kan du finne Kirin (0,5l) til 122 kroner, og andre japanske øltyper på flaske fra 139 kroner (0,33 l). Er du nysgjerrig på sake, har de flere varianter på menyen, i tillegg til soju og fruktsake. Drikkemenyen byr også på flere spennende drinker med smaker som yuzu, lychee, melon, plomme og ingefær.
Det er ikke uten grunn at Izakaya har blitt en favoritt blant mange Oslofolk. Med begrenset antall sitteplasser og ingen mulighet for reservasjon, anbefaler vi å være tidlig ute!
Åpningstider:
Mandag - lørdag: 17-01