Segmentjakten
Har du meldt deg på et løp som har blitt avlyst? Eller kanskje du syns det er vanskelig å motivere deg til å løpe? Da har vi et lite tips til deg. Segmentjaken er en uformell konkurranse der man løper et nytt segment, altså en brukerdefinert veistrekning, hver uke på treningsappen Strava. Etter endt løp får du poeng for hvor fort du løper sammenlignet med andre deltakere.
Segmentjakten ble startet av Christopher Einarsrud og André Fjærestrand Bratli i mai. Vi tok en prat med dem for å høre nærmere om konseptet.
– Vi så at mange av løpene folk trente og så frem til i vår og sommer ble avlyst. Med det forsvant kanskje litt av treningsmotivasjonen også. Vi ønsket derfor å bidra med et konsept som ga folk litt treningsglede og motivasjon igjen.
For øyeblikket er det 300 registrerte deltakere. Det er god spredning både på alder, kjønn og nivå på deltakerne, så her kan alle bli med.
Gratis og gøy
– Først og fremst ville vi lage noe som var gøy og motiverende, men vi håper jo på å inspirere folk til å løpe på steder de ikke har løpt før.
For å delta trenger man først en Strava-konto, og det koster ingenting å bli medlem. På Strava loggfører man treningsøktene sine ved enten å bruke mobil-appen, eller ved å laste opp økter fra en treningsklokke med GPS. Når det er gjort kan du registrere deg på segmentjakten.no, og gå ut å jakte på gode tider.
– Når du løper ukens segment vil vi automatisk hente ut tidene dine og gjøre deg synlig på resultatlistene. Segmentjakten er laget for gøy, og ingen av oss som startet dette er spesielt gode løpere. Vi finner imidlertid motivasjon i å prøve å bli litt bedre hver uke. Mange lager også egne konkurranser i konkurransen og bryr seg bare om å løpe fortere enn de på samme nivå som dem selv, forteller de.
Einarsrud og Bratli forteller at de selv kjenner at det kiler litt i magen før de skal ut og løpe ukens segment.
– Hvis vi i tillegg klarer å løpe fortere enn noen som slo oss uken før bygger man selvtillit og lyst til å gjøre det enda bedre neste uke.
Stor variasjon
Hver uke kommer det altså et nytt segment, og det er som regel variasjon i både lengde, underlag og høydemeter. Nå i starten har de forsøkt å plukke ut populære segmenter hvor de kjenner til at folk løper uansett, for lettere å lokke de med. Tidligere segmenter har vært blant annet Grefsenkollen opp, runden rundt Sognsvann og runden rundt Voldsløkka.
– På litt lengre sikt ønsker vi derimot å introdusere segmenter i områder deltagerne kanskje ikke har løpt tidligere, for det finnes så mange fine steder man kan løpe. Håpet vårt er at folk etter hvert vil føle en slags forpliktelse til å løpe disse segmentene, for ikke å tape plasseringer i sammendraget.